Podstawowe dokumenty w niewielkiej firmie

Najnowsze

Każdy kto prowadzi jakąkolwiek działalność, nieważne czy usługową czy wytwórczą, musi kupować a także czasami sprzedawać rozmaite dobra. Mogą być to półwyroby, surowce czy inne rzeczy niezbędne do prowadzenia działalności. Oczywistością jest, że od wszelkich tych działań opłacić należy stosowny podatek (na przykład VAT ale także podatek od dochodu).


księgowość
Author: sanchezcl
Source: http://www.sxc.hu
Przedsiębiorca rozliczający się metodą uproszczoną, czyli za pomocą KPiR ma obowiązek na koniec roku podatkowego zrealizować tzw. spis z natury, czyli spis wszelkich przedmiotów użytkowanych w działalności przedsiębiorstwa. Ma on obejmować również surowce, półprodukty oraz towary handlowe które rzeczywiście znajdują się w posiadaniu firmy w dniu w którym realizowany będzie spis z natury.

Taki sam obowiązek ma przedsiębiorca kiedy otwiera nową firmę lub rezygnuje z działalności, wtenczas będzie to jeden z dokumentów koniecznych do zamknięcia firmy. Ale tego typu dokumenty wystawia się stosunkowo rzadko - dokładnie w paru powyższych wypadkach. Większa część osób wie iż tenże dokument przedstawia się na początku i końcu działalności, ale nie wszyscy wiedzą iż również w przypadku zmiany udziałowca.


księgowość
Author: Times Square PR
Source: Times Square PR
O wiele częściej wystawianym zaświadczeniem jest nota korygująca. To dokument wystawiany w wypadku gdy oryginalna faktura mieści pomyłki. Ustawodawca przewidział, że tym typem dokumentu można poprawić omyłki w adresie, nazwie klienta, adresie dostawy bądź trybie zapłaty w taki sposób, ażeby dokument oddawał stan faktyczny. Notę korygującą wystawia się dla przykładu wtenczas gdy kontrahent podczas okresu rozliczeniowego dokonał zmiany umowy i wynika z tego zmiana płatności, a faktura której to dotyczy była już uiszczona.

Prowadzenie firmy związane jest z ciągłym podejmowaniem rozmaitych decyzji. Czasem właściciel przedsiębiorstwa może upełnomocnić pracownika do konkretnych działań. Część z nich nie potrzebuje zgody pisemnej, wystarczy ustne polecenie. Jednak występują i takie czynności, które wymagają formy pisemnej. Zazwyczaj będzie to możność dokonywania transakcji na koncie firmowym, czy pozostałych czynności wykraczających poza typowe obowiązki związane z realizowaną pracą. Żeby wszystko było zgodnie z prawem, wystarczy w wyszukiwarce wbić: pełnomocnictwo wzór, a otrzymamy gotowy do wypełnienia dokument.